
Guide til varemærker ®
Varemærket er hjertet af din virksomheds identitet. Det er kendetegnet, som skiller dig ud fra konkurrenterne, og som fanger dine kunders opmærksomhed.
Uanset om det er et logo, et slogan eller et navn, kan et stærkt varemærke være afgørende for din virksomheds succes. Beskyttelsen af dette værdifulde aktiv er derfor ikke bare en god idé, men en nødvendighed.
Læs videre for at lære, hvordan du bedst sikrer dit varemærke og styrker din virksomheds position på markedet.
SØG I DATABASER
Stå stærkere med et varemærke
Et varemærke kan hjælpe med at skabe en identitet for din virksomhed, og opbygge genkendelighed for dit brand.
Konkurrencefordele
Et stærkt varemærke kan give din virksomhed en konkurrencefordel i forhold til andre virksomheder, og hjælpe med at tiltrække og fastholde kunder.
Økonomisk værdi
Et varemærke kan have stor økonomisk værdi og være et aktiv for din virksomhed i form af goodwill og immaterielle rettigheder.
Juridiske fordele
En varemærkeregistrering giver dig eksklusive rettigheder til at bruge dit varemærke. Det betyder, at du kan forbyde andre at bruge et lignende eller identisk varemærke.
Global beskyttelse
Med en international varemærkeansøgning kan du udvide beskyttelsen til andre lande. Dette kan være vigtigt, hvis din virksomhed driver forretning på tværs af landegrænser eller planlægger at udvide internationalt.


Fra logoer til slogans: En guide til de forskellige varemærketyper
Et varemærke kan være en kombination af bogstaver, tal, logoer, billeder, lyde og endda dufte eller smage.
De mest almindelige typer af varemærker er:
Ordmærker
Dette er varemærker, der består af en eller flere ord eller bogstaver, såsom Coca-Cola eller IBM.
Figurmærker (logoer)
Dette er varemærker, der består af et grafisk design eller et symbol, såsom Apple-logoet eller Nike-svoooshen.
Kombinerede mærker
Dette er varemærker, der kombinerer et grafisk design eller symbol med ord eller bogstaver, såsom McDonald's gyldne buer eller Starbucks-logoet.
Lydmærker
Dette er varemærker, der består af en bestemt lyd eller musik, som kan bruges til at identificere en virksomhed eller et produkt, såsom Intel Inside lydlogoet.
Farvemærker
Dette er varemærker, der er baseret på en bestemt farve eller farvekombination, som kan bruges til at identificere en virksomhed eller et produkt, såsom T-Mobiles lyserøde farve eller UPS' brune farve.
3D-mærker
Dette er varemærker, der består af en tredimensionel figur, form eller struktur, som kan bruges til at identificere en virksomhed eller et produkt, såsom Toblerones bjergform eller Lego-klodser.
De enkelte trin i processen
Start med at tjekke at dit varemærke ikke er registreret af andre. Med en screening får du overblik over eksisterende rettigheder og en vurdering af, om dit navn eller logo har det særpræg, der skal til.
Hvis dit navn eller logo er tilgængeligt og har tilstrækkeligt særpræg, kan du få registreret dit varemærke.
I det følgende beskrives de typiske trin i ansøgningsprocessen:
Ansøgning indleveres
Når din ansøgning er indleveret og ansøgningsgebyret er indbetalt, vil ansøgningen vil blive gennemgået af en sagsbehandler, som indledningsvis vurderer, om dit varemærke opfylder kravene for registrering. Dette kan tage nogle uger, og der kan i den forbindelse blive stillet spørgsmål til din ansøgning.
Offentliggørelse af ansøgning
Hvis din ansøgning godkendes, vil den blive offentliggjort, så eventuelle rettighedshavere har mulighed for at gøre indsigelse mod registreringen.
Registrering
Hvis ingen gør indsigelse mod ansøgningen, vil dit varemærke blive registreret. Du vil herefter modtage et registreringsbevis, som bekræftelse på at dit varemærke nu er registreret.
...Mere om varemærker
Husk altid et konflikttjek
Før du tager et navn eller logo i brug, er det vigtigt at vide, om dit mærke allerede bruges af andre, eller om det ligger for tæt op ad eksisterende registreringer.
En screening hjælper dig med at:
Forhindre dyre konflikter og omkostningstunge navneskift
Vurdere om dit brandnavn er stærkt nok til at kunne registreres
Træffe bedre beslutninger om investering i varemærkebeskyttelse
En varemærkescreening er en systematisk søgning i officielle varemærkedatabaser, hvor vi identificerer identiske eller forvekslelige mærker, der kan være til hinder for registrering eller brug af dit ønskede navn eller logo. Det gælder både ordmærker og figurmærker.
Hos os får du ikke blot en liste over lignende mærker. Vi analyserer resultaterne og rådgiver dig konkret om, hvordan du bedst kommer videre.

Premium Screening Europa
Få overblik over risiko og muligheder, før du investerer i varemærkebeskyttelse i Europa. Vi gennemfører en grundig screening af dit varemærke i hele EU, UK, Norge og Schweiz og leverer en rapport med vores vurdering og anbefaling.
5.750,00 kr.
ekskl. moms
Spørg vores specialister
Vores specialister er klar med råd og vejledning. Det er tilmed helt gratis. Ring 70 22 88 68 eller send en besked, så hører du fra os i løbet af kort tid
