logo

Guide til varemærker ®

Varemærket er hjertet af din virksomheds identitet. Det er kendetegnet, som skiller dig ud fra konkurrenterne, og som fanger dine kunders opmærksomhed.

Uanset om det er et logo, et slogan eller et navn, kan et stærkt varemærke være afgørende for din virksomheds succes. Beskyttelsen af dette værdifulde aktiv er derfor ikke bare en god idé, men en nødvendighed.

Læs videre for at lære, hvordan du bedst sikrer dit varemærke og styrker din virksomheds position på markedet.

Søg i databaser

Tjek om navnet eller logoet er registreret af andre

Stå stærkere med et varemærke. Beskyt dit brand og boost din succes!

Et varemærke kan hjælpe med at skabe en identitet for din virksomhed, og opbygge genkendelighed for dit brand.

Konkurrencefordele

Et stærkt varemærke kan give din virksomhed en konkurrencefordel i forhold til andre virksomheder, og hjælpe med at tiltrække og fastholde kunder.

Økonomisk værdi

Et varemærke kan have stor økonomisk værdi og være et aktiv for din virksomhed i form af goodwill og immaterielle rettigheder.

Juridiske fordele

En varemærkeregistrering giver dig eksklusive rettigheder til at bruge dit varemærke. Det betyder, at du kan forbyde andre at bruge et lignende eller identisk varemærke.

Global beskyttelse

Med en international varemærkeansøgning kan du udvide beskyttelsen til andre lande. Dette kan være vigtigt, hvis din virksomhed driver forretning på tværs af landegrænser eller planlægger at udvide internationalt.

Fra logoer til slogans: En guide til de forskellige varemærketyper

Et varemærke kan være en kombination af bogstaver, tal, logoer, billeder, lyde og endda dufte eller smage.

De mest almindelige typer af varemærker er:

Ordmærker

Dette er varemærker, der består af en eller flere ord eller bogstaver, såsom Coca-Cola eller IBM.

Figurmærker (logoer)

Dette er varemærker, der består af et grafisk design eller et symbol, såsom Apple-logoet eller Nike-svoooshen.

Kombinerede mærker

Dette er varemærker, der kombinerer et grafisk design eller symbol med ord eller bogstaver, såsom McDonald's gyldne buer eller Starbucks-logoet.

Lydmærker

Dette er varemærker, der består af en bestemt lyd eller musik, som kan bruges til at identificere en virksomhed eller et produkt, såsom Intel Inside lydlogoet.

Farvemærker

Dette er varemærker, der er baseret på en bestemt farve eller farvekombination, som kan bruges til at identificere en virksomhed eller et produkt, såsom T-Mobiles lyserøde farve eller UPS' brune farve.

3D-mærker

Dette er varemærker, der består af en tredimensionel figur, form eller struktur, som kan bruges til at identificere en virksomhed eller et produkt, såsom Toblerones bjergform eller Lego-klodser.

De enkelte trin i processen

Start med at tjekke at dit varemærke ikke er registreret af andre. Søg i databaser i Danmark, EU og internationalt.

Hvis dit navn eller logo er tilgængeligt og har tilstrækkeligt særpræg, kan du få registreret dit varemærke.

I det følgende beskrives de typiske trin i ansøgningsprocessen:

Ansøgning indleveres

Når din ansøgning er indleveret og ansøgningsgebyret er indbetalt, vil ansøgningen vil blive gennemgået af en sagsbehandler, som indledningsvis vurderer, om dit varemærke opfylder kravene for registrering. Dette kan tage nogle uger, og der kan i den forbindelse blive stillet spørgsmål til din ansøgning.

Offentliggørelse af ansøgning

Hvis din ansøgning godkendes, vil den blive offentliggjort, så eventuelle rettighedshavere har mulighed for at gøre indsigelse mod registreringen.

Registrering

Hvis ingen gør indsigelse mod ansøgningen, vil dit varemærke blive registreret. Du vil herefter modtage et registreringsbevis, som bekræftelse på at dit varemærke nu er registreret.

Bestil varemærke

Dansk Varemærke ®

Beskyt navn, logo eller slogan i Danmark

5.500,00 kr.
ekskl. moms

Bestil

EU Varemærke ®

Beskyt navn, logo eller slogan i alle 27 EU-medlemslande (inklusiv Danmark)

10.875,00 kr.
ekskl. moms

Bestil

UK Varemærke ®

Beskyt navn, logo eller slogan i UK

6.250,00 kr.
ekskl. moms

Bestil

Kundeservice og hotline

Vores specialister er klar med råd og vejledning. Det er tilmed helt gratis. Ring 70 22 88 68 eller send en besked, så hører du fra os i løbet af kort tid

Skriv til os

Vores erfarne specialister er klar med råd og vejledning. Udfyld formularen, så hører du fra os i løbet af kort tid.

Book et møde med os

Nu kan du mødes online med vores specialister og få gratis rådgivning om rettighedsbeskyttelse. Indtast oplysningerne i formularen, så vender vi hurtigst muligt tilbage med en mødeinvitation.